Kun kylmästä tulee intohimo

En olisi ikinä uskonut itsestäni. Että kylmä voi tuntua niin hyvältä ja en saa siitä tarpeekseni. Olen nimittäin aina nauttinut kuumista suihkuista. Tapasin kääntää kylmää vettä pienemmälle ja pienemmälle, kunnes hanasta lopulta tuli pelkkää kuumaa. Vasta sitten pystyin lopettamaan suihkun. Keho on aina huutanut lämpöä. Olen ollut koko elämäni hoikka ja rasvaprosentti huitelee normaalin alarajoilla 24:ssä. En ole kestänyt kylmää lainkaan. Sitten syyskuussa 2018 tapahtui kumma muutos.

Kävin Tomi Kokon hyvinvointiluennolla ja yksi asia tarttui vahvasti mieleen. Jos menet aamulla suoraan sängystä kylmään suihkuun, saat vauhdikkaan alun päivälle. Se kuulosti sopivan hullulta, joten ajattelin kokeilla sitä seuraavana aamuna. Vedin hanaan pelkkää kylmää ja astuin suihkun alle. Se oli siinä! Olin koukussa. Nauroin ja puhkuin energiaa. Heti suihkun perään jumppasin pitkästä aikaa kotona. Koko päivän olin pirteä ja iloinen. Siitä on nyt 5 kuukautta ja olen tehnyt sen jälkeen jotakuinkin päivittäin kylmäaltistuksen. Ensin kaksi kuukautta putkeen ihan joka päivä, mikä taisi tainnuttaa aivoista kaikki ne kohdat, jotka luulivat rakastavansa lämpöä. Ainoat päivät, jolloin olen skipannut kylmän, on vesipaaston aikaiset päiväni ja muutama nuhapäivä. Arvelen, että sain nuhan liiasta kylmäaltistuksesta eli rajansa kaikessa ja siitä alla myöhemmin lisää.

Kaikenlainen kylmä on kelvannut, kun olen etsinyt sen positiivisia vaikutuksia. Syksyllä aloitin kylmät suihkulla, jatkoin pitkillä kylmäkylvyillä ja vesien kylmennyttyä aloin käymään myös meressä. Juhlaa oli se, kun meret jäätyivät ja alkoi avantokausi. Jos en jaksanut lähteä joka päivä avantoon, aloin pyörimään kotipihalla lumessa. Kaikki keinot olivat sallittuja, jotta sain kylmän kokemuksen. Tein lumitöitäkin välillä bikineissä. Koko kehoni huutaa hyppäämistä kylmään. Välillä se laittaa minut bussiin ja kohti avantoa, vaikka olisi jotain muuta tärkeämpää tekemistä omassa mielessä. Kuten vaikka kahvilassa käynti. Mutta ei armoa. Jalat vievät kylmään ja sinne jään. Olen alusta asti hoitanut altistukset niin, että 5 minuuttia tulee täyteen. Oli se sitten suihkussa tai lumessa. Avannossa voin tällä hetkellä olla nelisen minuuttia matkaa uiden. Tuolle ajan kestollekin on selityksensä, joten siirrytään siihen, mitä minulta paljon kysytään: Miksi?

Kylmäaltistuksella on valtavasti positiivisia vaikutuksia niin fyysiseen terveyteen kuin mielentilaan.

  1. Kylmä lisää antioksidanttien määrää kehossa. Se parantaa vastustuskykyä ja onpa antioksidanteilla sormensa pelissä myös ikääntymisen vaikutusten hidastamisessa.

  2. Kylmän iskiessä keho suojautuu keskittämällä lämpimän veren sisäelinten ympärille. Keho on viisas ja pitää sydämen, maksan jne toiminnassa ja on valmis uhraamaan muutaman sormen tai jalkaterän, jotta ihminen pysyy hengissä. Noin litran verta extraverta syöksyy sisäelimiin pitääkseen ne lämpiminä. Elimet saavat lisähappea ja ravinteita ja samalla toksiineja huuhtoutuu pois.

  3. Kylmäaltistuksen jälkeen tapahtuu päinvastainen eli pintaverenkierto lisääntyy, kun veri palaa sisäelimistä ääreisosiin. Sillä voi olla positiivisia vaikutuksia ihon kuivuuteen tai ihottumiin, kun ihon aineenvaihdunta lisääntyy.

  4. Moni tekee kylmäaltistusta myös laihdutusmielessä. Mikä kumma kylmässä laihduttaa? Sanotaan, että se vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja kylmä lisää ihmisen ruskean rasvan määrää. Se on hyvä rasva monessa mielessä. Toisin kuin valkoinen rasva, joka varastoi ylensyötyä energiaa, ruskea polttaa energiaa. Toisin sanoen kaloreita. Se siis laihduttaa.

  5. Ruskea rasva pitää ihmisen myös lämpimämpänä. Kylmäaltistus tekee sinusta erään sortin pingviinin, sillä siedät kylmää paremmin. Lisääntynyt kylmänsieto on hämmentänyt minua, entistä vilukissaa. Saatan kävellä takki auki pakkasella ja ihmettelen, miksi en tunne kylmää. Olen huoneessa se, joka valittelee kuumuutta, kun muut istuvat viluissaan kääriytyneinä viltteihin. Tuntuu, etten saa makuuhuonetta tarpeeksi viileäksi, vaikka käännän pattereita kuinka pois päältä nyt talvella. Säästöä sekin.

  6. Ja nyt ne minulle tärkeät ja kiinnostavat hyödyt. Ne ovat tietty lempialueellani eli mielen puolella. Kylmä vaikuttaa isosti hormonitoimintaan. Heti ekoista kylmän kiljaisuista aivot alkavat erittää endorfiinia eli hyvänolonhormonia. Se lienee syyllinen joskus kylmän jälkeen tulevaan hillittömään nauruun. Avannon jälkeen saatan myös seistä pitkään kylmässä suhkussa täydessä euforiassa. Lainaan tässä ET -lehden haastattelussa ollutta tutkijaa: “Avannossa käyminen on kuin poimisi rusinat pullasta. Mielihyvähormonit lähtevät erittymään välittömästi, mutta jos pyrkii samaan vaikkapa lenkillä, niin juoksua saa jatkaa tunninkin verran, sanoo TTL:n tutkimusprofessori ja Oulun yliopiston professori Hannu Rintamäki.”

  7. Tutkimuksissa on todettu myös, että kylmäaltistus poistaa stressiä ja ahdistusta. Alun shokin jälkeen kylmän on todettu tutkimuksissa laskevan stressihormonia eli kortisolia. Monet sanovat, että kaiken maailman murheet ja vastoinkäymiset alkavat tuntua mitättömiltä ja niiden vaikutus mielialaasi pienenee.

  8. Ja mitä tekeekään mielen vahvuudelle se, että aina uudelleen ja uudelleen voitat itsesi ja astut sinne kylmään. Vaikka kuinka sanonkin rakastavani kylmää ja himoitsevani sitä, seisoessani kylmän suihkun edessä tai astuessani ulos kylmään matkalla avantoon, haluaisin todellakin jättää sen kerran väliin. Joudun joka kerta voittamaan mieleni keksimät tekosyyt, miksi juuri nyt minun ei tarvitse/kannata/ole järkeä jne antautua jääveteen. Se on se sama mieli, joka kaikilla elämänalueilla estää meitä menemästä epämukavuusalueelle. Ja koska kaikki muutos, oli se sitten sairaan työpaikan tai ihmissuhteen jättäminen, on epämukavaa ensin, se mieli pitää meidät jumissa huonoissa elämäntilanteissa. Kylmän avulla treenaat mielen astumaan epämukavuusalueelle. Pitkään kylmäaltistusta tehneet huomaavat vaikutuksen selkeästi koko elämässään.

Joten jos inspiroiduit, kokeile rohkeasti, miltä kylmä tuntuu! Hyvä tapa aloittaa on normisuihkun jälkeen jättää pelkkä kylmä vesi päälle ja jaloista alkaen nostat vesisuihkua hissukseen ylöspäin koko keholle. Ja tärkeä vinkki: hengitä syvään ja etenkin pidennä uloshengitystä pidemmäksi kuin sisäänhengitystä. Se rauhoittaa hermostoa, kertoo mielelle, että ei hätää. Otan kylppäriin aina myös musiikkia mukaan. Kun saan tanssia eli liikkua suihkussa, kestän eka minuutit paremmin. Kelly Clarksonin “Stronger” soi tänään ja oli oikein sopiva näihin tunnelmiin (What doesn’t kill you makes you stronger..”).

Kylmän suihkun kesto ei ole olennainen alussa. Etenet juuri sinulle sopivaan tahtiin. Jos yrität liikaa, kokemuksesta tulee kamala ja mielesi ei päästä sinua jatkamaan harrastusta. Hissukseen siis. Joku päivä ehkä etenet viiteen minuuttiin tai sen ylikin. Muistan lukeneeni, että 5 minuuttia on raja, jossa osa hyödyistä saavuttaa täyden tasonsa. Ruskea rasva saattaa vaatia jopa 15-20 minuuttia, mutta avantouimarit harvoin ovat niin kauan ja silti kokevat ruskean rasvan hyötyjä, joten jotain tapahtuu jo nopeamminkin.

Ja jos alussa kylmä tuntuu kauhealta sanoisin, että anna sille viikko aikaa. Lopeta sitten, jos ei tunnu hyvälle. Ja tietty jos sinulla on terveydellisiä syitä välttää kylmää tai rasitusta, älä lähde edes kokeilemaan. Selvitä lääkäriltä, sopiiko sinulle kylmäaltistus. Heikko sydän on esimerkiksi este.

Ja otetaan vielä rohvessorilta lohduttava uutinen: “Jos avannossa alkaa käydä joka tai joka toinen päivä, niin huomaa, että vähitellen veteen on helpompi mennä. Se johtuu siitä, että elimistö tottuu, ja tarkemmin sanoen aivot tottuvat. Iholla olevat kylmäreseptorit lähettävät aivoille viestin kylmästä. Kun tämä toistuu säännöllisesti, aivot oppivat, ettei kyse olekaan mistään kovin tavattomasta asiasta ja niiden tulkinta kylmäreseptorien viestistä muuttuu”, Hannu Rintamäki selittää (ET -lehti).

Ja sitten se nuha. Aloin itse mennä kohti 20 minuutin kylmäaltistusta mm. kylvyssä ja lumihangessa. Se tuntui vielä oikein hyvältä. Siinä menee minun raja, tällä rasvaprosentilla. Rajahan ei löydy kuin kokeilemalla, eikö vaan :) Oltuani 25 minuuttia ulkona pakkasella käytännössä pelkillä bikineillä, osan ajasta lumihangessa maaten, löysin oman rajani. Sain päivä sen jälkeen ekan nuhan vuosiin. Se meni onneksi parissa päivässä ohi ilman muita ongelmia, mutta kertoi että kehon vastustuskyky oli vedetty liian alas. Joten jatkossa olen tyytynyt lyhyempiin altistuksiin. Rakastan tätä kehoa, se on minulle kuin oma lapsi, josta haluan pitää huolta. Antaa sille parasta kaikilla saroilla. Kylmäaltistus on yksi, mistä se tykkää isosti ja sen hyödyt tuntuvat päivittäin elämässäni.

Mutta nyt riittää kirjoittelu, lähden avantoon! Ostin juuri uudet sukellushanskat ja haluan kokeilla pääsenkö niiden kanssa 100 metriä pidemmälle uimareissulla. Kunpa kesä ei tulisi … ainakaan ihan kohta :)

  • Kuvauspaikkana oli Itä-Helsingissä oleva legendaarinen Hotelli Rantapuisto, jonka hankia kävin vähän testaamassa viikonlopun minilomalla. Siellä piisaa metsää, missä kokeilla rajojaan! Iso suositus!